Overig

Update #5 van mijn sportavontuur

  • By
  • 13 januari 2018
  • Sticky
Sportavontuur - Maudgeniet.nl

Mijn 12 weken trainen met een Personal Trainer zitten er op! Ik kan me de eerste dag van mijn sportavontuur nog zo goed herinneren. Ik vond het zo spannend en had er heel veel zin in.. De dag na mijn eerste training had ik enorme spierpijn en vroeg ik me echt af waar ik aan begonnen was. Maar ik zette door, want samen met mijn Personal Trainer Mireille had ik een doel gesteld. En uiteraard wilde ik mijn doel heel graag halen!

Lees ook: Update #1 van mijn sportavontuur – de begincijfers en mijn doelen

 

Hoe is het gegaan?
Eerlijk is eerlijk.. De eerste weken vond ik het enorm zwaar! Ik had ruim 2,5 jaar niet gesport (rennen achter een peuter telt niet!) en wel twee zwangerschappen achter de rug. Regelmatig had ik het gevoel dat ik chronische spierpijn had en ik kwam mezelf regelmatig tegen. Niet alleen op het gebied van sporten en beweging, maar zeer zeker ook op het gebied van voeding.

Mijn levensstijl was sowieso al niet heel ongezond. Tenminste, de standaard voeding. Daarnaast was ik echt een ster in snacken: chocolade, chips, nootjes, een stukje worst, bittergarnituur.. Noem het allemaal maar op. Daar moest ik absoluut het een en ander in gaan veranderen! Daarnaast ging ik (en ga ik nog steeds) regelmatig uit eten en ook daar wil ik niet altijd kiezen voor de gezonde(re) keuzes. En geloof me.. Dat kon ik zien in mijn metingen! Maar alles bij elkaar ben ik stiekem best wel heel trots op het resultaat.

Hoe gingen de trainingen?
Sportavontuur - Maudgeniet.nlIk trainde 1x per week 1-op-1 met mijn PT Mireille. De eerste weken begonnen we redelijk rustig en focusten we ons vooral op mijn core, deze moest namelijk een stukje stabieler worden. We deden vooral krachttraining, maar gebruikten daarbij nog geen gewichten en dergelijke. Toen mijn core iets stabieler was, werden de trainingen iets pittiger. We deden nog steeds veel krachttraining, maar gingen ook kleine circuitjes doen. En daar kwam dus ook een stukje conditie bij kijken (oefh!). Naast de trainingen met Mireille sportte ik ook nog 1x in de week alleen, met een schema die Mireille voor mij had gemaakt en altijd iemand in de buurt die me kon helpen.

En hoe ging het met de voeding?
Tsja.. Die voeding is dus een dingetje. Over het algemeen ging het best wel heel goed! Ik at veel magere producten en als avondeten at ik regelmatig kip, groenten en rijst. Als tussendoortjes at ik vooral veel fruit, groente en noten en ook at ik elke dag sowieso een bak kwark met havermout of zelfgemaakte granola. Maar toen kwamen de feestdagen er aan en tussendoor ging ik ook nog uitgebreid uit eten bij Goody’s in Enschede. En toen ging het dus opeens even wat minder goed. Het is natuurlijk niet zo dat je tijdens zo’n traject van 12 weken nooit meer mag zondigen, maar mijn valkuil was vooral dat ik teveel zondigde. Ik had best wel een beetje moeite met de balans hierin. Ik associeer gezelligheid met een lekker hapje en een drankje, terwijl dat echt niet altijd nodig is voor gezelligheid!

Lees ook: Update #3 van mijn sportavontuur – mijn eetdagboek

Eetdagboek - Maudgeniet.nl

De eerste meting:

  • Ik woog 58,9 kg.
  • Ik had 31,6% vet. Dit kwam zelfs neer op 18,6 kg!
  • Mijn buikomtrek was 86 cm.

De resultaten van mijn laatste meting:
Ik had als doel om 5 kg vet kwijt te raken. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; dit is helaas niet gelukt. De resultaten van mijn laatste meting:

  • Op dit moment weet ik 54,5 kg.
  • Ik heb 26,4% vet. Dit komt neer op 14,4 kg!
  • Mijn buikomtrek is 79 cm.

In totaal heb ik dus 4,2 kg vet verloren en er is maar liefst 7 cm van mijn buik af! Ik heb dus helaas niet mijn doel gehaald, maar ik ben wel ontzettend trots! Enig idee hoeveel speklappen dat zijn? 4,2 kilo! Net na kerst (toen de kerstkilo’s er nog niet bij op zaten), was ik zelfs 4,6 kg kwijt. Een heel mooi resultaat, wat zeker ook mogelijk is door af en toe te snacken of lekker uit eten te gaan.

Af en toe zondigen betekent dus niet dat je elke dag een reep chocolade kunt eten en drie keer per week uit eten kunt gaan. 😉 Maar juist door een goede balans tussen gezond eten en ‘af en toe zondigen’ maakt het een stuk minder moeilijk. Als ik niet af en toe had gezondigd, had ik ongetwijfeld mijn doel gehaald (en misschien nog wel meer), maar dat had ik niet kunnen volhouden. Sterker nog: juist die balans was voor mij heel belangrijk, zo bleef het allemaal leuk!

Grappig feitje. Tijdens de metingen kun je ook jouw metabolische leeftijd zien, dit kun je zien als jouw ‘biologische leeftijd’. Zelf ben ik 26 jaar, maar tijdens de eerste meting was mijn ‘echte leeftijd’ 30 jaar! Tijdens mijn laatste leeftijd was dit 19 jaar! In 12 weken tijd ben ik maar liefst 11 jaar jonger geworden! 😉

En nu?
Mijn 12 weken sporten met een Personal Trainer zitten er op. Ik had nooit verwacht dat ik dit zou gaan zeggen, maar wat ga ik het missen! Ik heb heerlijke weken gehad en sporten is echt een onderdeel van mijn leven geworden. De eerste weken kon ik ‘s morgens al denken ‘Shit, ik moet vanavond sporten!’.. En nu baal ik soms een beetje als ik geen training op de planning heb staan. Soms herken ik mezelf niet meer; nog nauwelijks snacken en zin hebben in sporten. What happened to me!?

Sportavontuur - Maudgeniet.nlIk ga dus door met sporten!
Helaas niet meer 1-op-1 met een Personal Trainer, maar ik blijf wel sporten bij Held. De komende weken ga ik de Small Group Trainingen doen bij Held. Tijdens deze trainingen sport ik in een klein groepje en doen we met name circuitjes: krachttraining, maar zeker ook conditie. De training wordt gegeven door een van de trainers en doordat ik dan in een kleine groep train, ervaar ik toch de coaching van een Personal Trainer. Afgelopen week heb ik al een keer mee gedaan en ook dit was erg leuk! Op naar mijn volgende sportavontuur!

 

Disclaimer: Voor mij zijn dit een hele persoonlijk artikelen en stiekem vind ik het elke keer weer eng om te delen. Met deze reeks artikelen wil ik absoluut niet zeggen dat ik te dik ben of ongezond leef, want ik weet wel dat dat niet het geval is. Uiteraard wil ik ook zeker niemand kwetsen met dit artikel. Daarnaast zijn alle genoemde cijfers gebaseerd op mijn lichaam en dit is voor iedereen verschillend. Voor de een is 18 kg vet bijvoorbeeld juist gezond en voor de ander is dit wat aan de hoge of zelfs lage kant. Trek dan voor jezelf ook geen conclusies uit deze artikelen! 🙂  Bij Held Personal Training in Oldenzaal helpen ze je graag!

 

1 Comment
  • Marcella

    Wauww, ik vind dat je echt een goed resultaat hebt gehaald! Je hebt het nét niet gehaald, dus je kunt zeker trots zijn op jezelf. Vooral omdat je al jarenlang niet had gesport. Ik vind dat je goed bezig bent. Ik ben benieuwd hoe het trainen in kleine groepjes je bevalt. Ga je dan ook regelmatig meten?

Leave a Reply