Nederland

Wandelen op Schiermonnikoog: de Culinaire wandeling tijdens de Wandelmaand (november)

• By
  • 8 november 2018
  • Sticky
Wandelen op Schiermonnikoog / Maudgeniet.nl

Afgelopen weekend was ik met Stephanie (van Wolferien.nl ja!) een weekendje naar Schiermonnikoog. Schiermonnikoog is absoluut mijn favoriete waddeneiland en we hebben echt een heerlijk weekend gehad! We verbleven in een heerlijk luxe villa midden in de duinen (uitgebreid artikel volgt!) en we besloten om heel veel te wandelen op Schiermonnikoog.

Prachtig eiland met verschillende landschappen

Schiermonnikoog is een relatief klein eiland. Je zou dan ook verwachten dat je er vrijwel alleen maar strand vindt, maar niks is minder waar. Ondanks dat Schiermonnikoog de breedste stranden van Europa heeft, vind je er dus veel meer landschappen dan alleen dat mooie brede strand.

Vrijwel het hele weekend zijn we aan het wandelen op Schiermonnikoog. Wandelen door het dorp is al een feestje, maar in de loop van het weekend komen we dus ook door hele andere landschappen. We lopen door de duinen, over het strand, in het bos, door heide en langs weilanden. Genieten!

Nieuwe jas testen tijdens het wandelen

We hebben geluk met het weer. Het is herfst, maar wel met hele fijne temperaturen én een zonnetje. Als je het mij vraagt is dit het perfecte weer om te wandelen op Schiermonnikoog. Uitwaaien met een stevige wind en een perfect najaarszonnetje. Eerder bestelde ik een nieuwe (sportieve) jas van The North Face die mij perfect leek om te wandelen in de herfst. Tijdens dit weekend kon ik de jas uitgebreid testen en hij is helemaal goedgekeurd, ik ben er zó blij mee! Hij is winddicht en daardoor lekker warm, zelfs met een heftige herfstwind. Wij gaan thuis natuurlijk ook regelmatig wandelen met de kindjes, dus de komende periode kan ik nog heel veel genieten van de jas!

Wandelen op Schiermonnikoog / Maudgeniet.nl

Culinaire wandeling tijdens de Wandelmaand (november)

Natuurlijk kun je het hele jaar door prachtig wandelen op Schiermonnikoog. Maar november is de Wandelmaand op dit eiland. Gedurende deze maand worden er verschillende wandelingen georganiseerd. Van cultuurhistorische wandelingen tot op pad met een boswachter en bijvoorbeeld een culinaire wandeling. Wij deden mee aan de Culinaire wandeling op Schiermonnikoog en dit was zó leuk!

De Culinaire Wandeling op Schiermonnikoog
Tijdens de Culinaire wandeling maak je een wandeling over het eiland van ruim 7 kilometer. Tussendoor wordt je maar liefst vijf keer verwend met een gerechtje en een drankje. Dit is veruit de beste wandeling voor Stephanie en mij! Rond 12.00 uur vertrekken we vanuit de VVV en lopen het dorp in. Daar hebben we vrijwel meteen al de eerste stop: bij Hotel van de Werff hebben we een heerlijk voorgerecht van wild, geserveerd met een bokbiertje. Wat een goede start! Daarna lopen we door naar Brasserie om de Noord voor een soepje met een glas witte wijn. We hebben ontzettend veel geluk met het weer en kunnen zelfs nog buiten eten (in november!). Na de soep is het dan echt tijd om te beginnen aan onze wandeling.

Wandelen op Schiermonnikoog / Maudgeniet.nl

We wandelen een heel stuk door de duinen. We komen langs mooie huisjes en fantaseren over ons eigen vakantiehuis op Schiermonnikoog (dat wíl je toch!?), we kletsen, drinken af en toe een slokje van de likeur die bij Stephanie in de tas zit en we wandelen en wandelen en wandelen.. Op het strand staat (bij de vlag van de Wandelmaand en zoals aangegeven op de route) een houten kist met een verrassing: een echte Schierse kruidenbitter. Daarna lopen we nog een heel stuk door en komen we er vervolgens achter dat we maar een klein beetje verkeerd gelopen zijn. Oeps!

Maar dat mag de pret niet drukken! We haken weer in op de route en komen weer uit in het dorp. Van al dat wandelen hebben we honger gekregen en we lopen door naar Hotel Bernstorff. Hier krijgen we kwartelboutjes met shiitake en een heerlijke truffelsaus, geserveerd met een rode wijn. Wat een verwennerij! Daarna lopen we door naar Restaurant Ambrosijn voor het hoofdgerecht. We krijgen parelhoen met pastinaakcreme en wederom een rode wijn. Het is genieten geblazen hier op het eiland, wat een goed idee om de Culinaire wandeling te lopen! Voor het dessert lopen we rond 18.00 uur richting Café It Aude Beuthus waar we genieten van een Apfelstrudel met vanille-ijs en een kopje koffie. In totaal zijn we ruim zes uur bezig geweest met de Culinaire Wandeling, ik gok dat dit met name komt door het lange zitten op de fijne terrasjes.. Maar voor ons was het de perfecte invulling van de dag!

Praktische informatie
De Culinaire Wandeling heeft twee routes over het eiland, bij allebei de routes doen er andere horecagelegenheden mee. Wij namen Norris, de hond van Stephanie, mee en dit was heel goed te doen. Houd er echter wel rekening mee dat de hond niet bij alle horecagelegenheden mee naar binnen mag. De culinaire route kost € 40,- voor vijf gerechtjes, inclusief drankjes. Daarmee ben je zo’n zes uur onder de pannen. Aanrader! Meer informatie over de Culinaire wandeling en de andere wandelingen tijdens de November wandelmaand op Schiermonnikoog kun je vinden op de website van de VVV Schiermonnikoog.

Wandelen op Schiermonnikoog / Maudgeniet.nl

Dit artikel bevat gesponsorde onderdelen. Ik ga geen samenwerkingen aan die niet passen bij mij of bij Maudgeniet.nl. Meer informatie over samenwerkingen kun je lezen in mijn disclaimer.