Update #3 van mijn sportavontuur: mijn eetdagboek

Nog niet zo lang geleden schreef ik in een update van mijn sportavontuur dat de laatste meting niet zo goed ging. Of eigenlijk.. totaal niet goed! Want ik was niet afgevallen qua vet, maar juist aangekomen! Na deze meting was ik enorm chagrijnig en baalde ik van mezelf.. Samen met mijn Personal Trainer had ik afgesproken dat we mijn core gingen trainen, maar ik had veel beter kunnen afspreken dat we mijn ruggengraat zouden gaan trainen!

Ik ben nou eenmaal gek op lekker eten. Een chipje hier en een chocolaatje daar en ook altijd op zoek naar de leukste plekjes om te eten. Zo ging ik onlangs naar Preston Palace en de Twentsche Foodhal en dan ben ik niet bescheiden en kies ik het allerlekkerste van de kaart. Heel logisch misschien, maar in dit traject is het ook niet zo slim..

Lees ook: Update #2 van mijn sportavontuur

De Heerlijkheid bij Preston Palace - Maudgeniet.nl
Lekker eten bij Preston Palace!

Stiekem weer zo trots!
Dus besloot ik om het in de week na mijn laatste meting helemaal anders te doen. Of nou ja.. Ik besloot om niet meer te gaan snacken en snaaien en gewoon iets beter op mijn voeding te letten. In principe zou ik om de twee weken een meting hebben.. Maar na mijn slechte meting én mijn gezonde levensstijl van afgelopen week mocht ik een keer extra wegen. En wat blijkt!? Niet meer snaaien én op mijn voeding letten werkt! Want ik was maar liefst 1,2 kg vet kwijt in een week tijd!

Wat at ik dan allemaal?
Aangezien het dus gewoon loont om op je voeding te letten (en niet drie keer in 1 week uit eten te gaan), lijkt het me leuk om mijn eetdagboek van afgelopen week met jullie te delen. Op Instagram vroeg ik of jullie dat leuk vonden en daar werd massaal JA op gestemd! Dus daar komt’ie!

  • Vrijdag
    Als ontbijt at ik 2x een meergranen pistolet. 1 met filet american en 1 met rosbief. Als lunch at ik een bak magere kwark en een meergranenpistolet met rosbief. Als avondeten at ik zilvervliesrijst met kippendijfilet en gewokte groenten (o.a. paprika, champignons, courgette en knoflook).
  • Zaterdag
    Op zaterdag eet ik altijd een beetje gek. Meestal eten we pas laat het ontbijt, want we halen vrijwel altijd verse harde broodjes in de supermarkt. Als laat ontbijt at ik een pompoenbroodje met rosbief en als lunch at ik zo’n broodje met filet american. Als avondeten at ik (volkoren)pasta met babyspinazie, knoflook, tomaatjes en garnalen. Als snack na het avondeten at ik een grote bak kwark met een handje (ongebrande en ongezouten) noten.
  • Zondag
    Als ontbijt at ik een flinke bak kwark. Als lunch at ik twee boterhammen; 1 met filet american en 1 met rosbief. Daarbij at ik een mandarijntje. Als snack na mijn lunch at ik twee rijstwafels met smeerkaas en kipfilet en komkommer. ‘s Avonds gingen we met Fenne naar het pannenkoekenhuis en daar kun je niet echt gezond eten. Dus at ik daar een kinderpannenkoek met een salade (zonder dressing). ‘s Avonds at ik weer een bak kwark.

Eetdagboek - Maudgeniet.nl

  • Maandag
    Als ontbijt at ik wederom een bak kwark met kiwi en zelfgemaakte granola (van havermout, rozijnen en hazelnoten). Tussendoor at ik een mandarijntje en als lunch drie bruine boterhammen met filet american en kipfilet. Tussendoor wat ik weer een mandarijn en een stuk komkommer. Als avondeten at ik een tartaartje met (volkoren)pasta, spinazie, knoflook en tomaatjes. ‘s Avonds op de bank nam ik nog een paar nootjes.
  • Dinsdag
    Dit keer gewoon brood als ontbijt! Twee bruine boterhammen allebei met kipfilet. Tussendoor at ik een komkommer en een banaan. Als lunch at ik een salade van ijsbergsla, komkommer, tomaatjes en geitenkaas. Daarnaast at ik nog 3x knäckebröd met kipfilet. Als avondeten at ik zilvervliesrijst met kipfilet en gewokte groenten. En ‘s avonds na het sporten at ik weer een bak kwark met gemengde noten.
  • Woensdag
    Als ontbijt had ik kwark met havermout en een mandarijn. Als lunch at ik twee bruine boterhammen met filet american. Als avondeten smokkelde ik een beetje, want we aten hamburgers. Wel zelfgemaakt (van rundergehakt) en met groente erbij. Als snack na het avondeten at ik kwark met passievrucht en noten.
  • Donderdag
    Mijn ontbijt bestond uit een bruine boterham met filet american. Tussendoor at ik een mandarijn en als lunch had ik een grote bak kwark met mijn granola, gemengde noten en een stuk mango. Als snack tussendoor at ik drie rijstwafels met kipfilet en nog een beetje mango. ‘s Avonds had ik een maaltijdsalade met pasta en kip en na het sporten weer een bak kwark met een beetje honing.

Eetdagboek - Maudgeniet.nl

Kleine samenvatting + een paar simpele tips
Het komt er eigenlijk op neer dat ik vooral veel kwark (weinig vetten en veel eiwitten) eet, veel fruit, bijna geen varkensvlees en ook bijna geen aardappels. Daarnaast eet ik vrijwel altijd volkoren producten. Dus bruin brood in plaats van wit brood, zilvervliesrijst in plaats van rijst en volkoren pasta in plaats van de bekende ‘witte pasta’. Ook drink ik vrijwel geen frisdranken en vooral veel thee (zonder suiker), koffie (zwart) en water.

Klinkt misschien saai; is het niet!
Als ik het zo terug lees, klinkt het als een heel saai eetpatroon. Ik eet veel kwark (kilo’s voor mijn gevoel! haha), veel fruit, bijna geen varkensvlees (en dus veel kip) en ook bijna geen aardappels. Hoewel ik soms enorm veel zin heb in een dikke schnitzel (met heel veel zigeunersaus en patat!), een complete reep chocolade of een hele zak chips.. Het valt me enorm mee om gezond(er) te eten. Daarnaast kon ik heel goed op de weegschaal zien dat deze manier van eten dus ook goed werkt voor mij. En dat motiveert mij dan weer enorm!

De komende tijd ga ik mijn ruggengraat weer testen. Dit weekend heb ik een heel gezellig feestje en volgende week ga ik weer eens uit eten, voor de verandering. 😉 Maar ik ga proberen om daar ook zo gezond mogelijk te eten. Daarnaast ga ik ook proberen om iets gevarieerder te eten. To be continued!

En laten we eerlijk zijn.. Af en toe mag je best wel zondigen! Gezond eten en mijn doel halen, moet leuk blijven en zeer zeker geen ‘straf’ worden!

 

Disclaimer: Met dit artikel wil ik niet vertellen wat wel en niet goed of gezond is om te eten. Ieder lichaam is anders en heeft dus ook andere voedingsstoffen nodig. Samen met mijn Personal Trainer bekijken we dan ook welke voedingsstoffen mijn lichaam het beste kan gebruiken op dit moment. Trek dan voor jezelf ook geen conclusies uit dit artikel. 🙂 Daarnaast moet ik regelmatig opletten dat ik genoeg calorieën binnen krijg. 

 

Sharing is caring!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

1 thought on “Update #3 van mijn sportavontuur: mijn eetdagboek

  1. Leuk om te lezen Maud! Meer kwak en nootjes eten is voor mij ook een goeie. Minder snoepen ook, ik ben dól op chocolade. Maar het is zo zonde hé, flink sporten en dan niet afvallen. Dat moet ook bij mij anders!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *