Update #2 van mijn sportavontuur

Wauwie! Ondertussen ben ik al vier weken aan het sporten met mijn Personal Trainer (PT). Dus wordt het weer tijd voor een update.. Hoe gaat het sporten? Wat vind ik er van en hoe gaat het met mijn doelen?

In totaal heb ik een traject van 12 weken met een PT. Eerder heb je in een heel persoonlijk artikel kunnen lezen dat ik best wel pittige doelen heb gesteld. Het is namelijk de bedoeling dat ik in 12 weken tijd maar liefst 5 kilo vet kwijt ga raken! Dat betekent niet meteen dat ik ook 5 kilo ga afvallen, want mijn spiermassa moet natuurlijk opgebouwd worden de komende weken..

Lees ook: Update #1 van mijn sportavontuur!

De feiten van mijn eerste meting (het begin) op een rijtje:

  • Ik had 31,6% vet. Dit kwam zelfs neer op 18,6 kg!
  • Ik had 38,2 kg aan spieren (onder het nulpunt, hihi).
  • Mijn buikomtrek was 86 cm.

Om de twee weken krijg ik een nieuwe meting en de eerste keer vond ik het onwijs spannend! Ik kon nog niks zien of merken aan mijn lichaam en was echt bang voor een resultaat dat niet zo goed zou zijn. Maar wauw; wat was ik blij en stiekem super trots toen ik mijn eerste meting had gehad! In twee weken tijd was ik maar liefst 900 gram vet kwijt en had ik al 300 gram aan spieren opgebouwd!

Sportavontuur - Maudgeniet.nl

Afkicken en opbouwen
Ik moest alleen enorm ‘afkicken’ van de chips. Zodra de peuter in bed ligt, sprinten wij normaal gesproken meteen naar de kast met lekkers. #loedermoeder Wij aten bijna elke avond wel een bakje chips (of twee). Daarnaast moet het sporten na ruim 2,5 jaar natuurlijk ook weer rustig opgebouwd worden. Mijn core is niet zo stabiel, dus vooral daar moest eerst aan gewerkt worden.

De resultaten van de nieuwe metingen
Afgelopen week had ik weer een meting en deze keer vond ik het extra spannend. De laatste twee weken heb ik behoorlijk wat lekkere etentjes gehad (onder andere bij Preston Palace en de Twentsche Foodhal) en met dit soort uitjes wil ik eigenlijk niet zo veel opletten qua wel/niet gezond genoeg.. Maar toen ik eenmaal op de weegschaal stond, bleek toch maar dat ik tijdens dit soort etentjes wél moet opletten. Ik was nu geen grammetje vet kwijt, maar ik was zelfs weer 200 gram aan vet aangekomen. Aaaah, zo erg! Shame on me! De uitslag van de laatste meting:

  • Ik heb nu 30,8% vet. Dit komt neer op 17,9 kg.
  • Mijn buikomtrek is op dit moment 84 cm.

Sportavontuur - Maudgeniet.nl

HELD CHALLENGE
Naast het feit dat ik in 12 weken tijd maar liefst 5 kg vet wil ‘weg trainen’, doe ik ook nog mee aan de HELD CHALLENGE. Deze challenge duurt 8 weken en iedereen mag zijn eigen (realistische) doel bepalen. Ook bij deze challenge word je elke twee weken gemeten en als je dan een kwart van je doel behaald hebt, mag je een sticker plakken. Mijn doel voor de HELD CHALLENGE is om binnen 8 weken 3 kg vet kwijt te raken. Ik heb dus ruim een kwart gehaald en mocht mijn eerste sticker plakken op het grote spandoek waar ik mijn doel op schreef! ‘Loser’ dat ik ben, mocht ik de 2e sticker dus niet plakken. Ik was zó chagrijnig en teleurgesteld in mezelf.

Lees ook: Sporten met een Personal Trainer..

En hoe zit dat dan met voeding enzo?
Maudgeniet.nl
Pff, ja voeding. Dat vind ik dus wel een dingetje. In samenwerking met HELD heb ik een Food app waar ik alles in moet bijhouden. Zo kan mijn PT zien wat ik allemaal gegeten heb en kan zij mij tips geven wat anders/beter kan. Ten eerste ben ik ontzettend slecht in het bijhouden van die app. Op de een of andere manier vergeet ik het steeds weer; vooral op de dagen dat ik thuis ben met de kindjes. Ten tweede vind ik het gewoon heel lastig om écht gezond te eten. Ik ben gek op lekkere hapjes, een taartje tussendoor, lekker uit eten gaan en dat soort gekke dingen.

Maar ik moet toegeven dat het steeds beter gaat, ondanks dat ik veel uit eten ben geweest de laatste tijd. Overdag eet ik regelmatig een salade (heerlijk!), ik eet bijna dagelijks kwark (want dat zijn veel eiwitten en dus goed voor de spieren!) en ook eet ik steeds meer fruit. Daarnaast maak ik gebruik van de app ‘Mijn water’; hiermee krijg ik elke dag meldingen dat ik een glas water moet drinken en zo krijg ik meer dan voldoende vocht binnen. Scheelt ook weer! Maar nu ik mijn laatste meting heb gehad, blijkt toch wel weer dat ik er gewoon nog iets meer op moet letten. Want sporten met een Personal Trainer is natuurlijk erg leuk en het geeft ook écht resultaat, maar ik moet er zelf ook gewoon harder aan werken. Uit eten moet nog wel kunnen, maar misschien is een 4-gangen diner (met álles er op en er aan) dan gewoon een beetje te veel van het goede. 😉

Wat vind ik nou van mijn nieuwe ‘sportieve’ leventje?
Ja, leuk! Tegen al mijn verwachtingen in vind ik het oprecht leuk om te sporten. Vooral de laatste tijd heb ik niet meer het gevoel dat ik ‘moet’ en ga ik er ook echt met plezier naar toe. Vooral nu ik elke twee weken gemeten wordt en kan zien wat het sporten met mijn lichaam doet, krijg ik steeds meer stimulans.

Soms schrik ik van mezelf als ik opeens ergens op de fiets naar toe ga (HAHA). En mijn motto ‘klein hondje, klein rondje’ wordt ook al iets anders.. Steeds vaker loop ik een rondje dat net iets groter is dan ik eerder deed. 😉 Verder ben ik vooral heel nieuwsgierig of ik mijn doel van 5 kilo ga behalen. Ik gok dat ik dan wel iets meer op mijn voeding moet gaan letten, maar dat komt vanzelf wel. Op naar de komende weken! Ik heb er wel weer zin in!

 

Sharing is caring!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

1 thought on “Update #2 van mijn sportavontuur

  1. Leuk om te lezen Maud! Mooie resultaten! Het sporten gaan mij ook makkelijker af dan het gezond eten. Dat is dus zeker herkenbaar… We zijn gewoon lekkerbekjes 😉 Maar goed, als je het bijhoudt en kritisch bent, moet je ook daar slagen in gaan slaan. Komt goed! #pakteenmandarijntje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *