Genieten

Persoonlijk: Welke supplementen gebruik ik en waarom?

  • By
  • 28 oktober 2019
  • Sticky
supplementen Orangefit - Maudgeniet.nl

Ik ben altijd best wel bezig geweest met mijn voeding, zeker voordat ik last kreeg van die ellendige de Burn Out. Gezonde voeding vind ik niet alleen heel belangrijk, ik vind het ook enorm interessant hoe ons lichaam daar op reageert. Maar om me vitaler en gezonder te voelen, ben ik onlangs ook begonnen met supplementen die ik dagelijks gebruik. Vandaag deel ik welke supplementen ik gebruik en waarom..

Het begin van de Burn Out..

De Burn Out is ongetwijfeld een van de heftigste periode in mijn leven geweest.. Niet alleen lichamelijk was ik helemaal op, ook psychisch heeft dit veel met mij gedaan. De maanden voordat de ‘officiële diagnose’ kwam [dit waren met name de wintermaanden], liep ik al een tijdje bij de huisarts met vage klachten. Iedere keer kwam uit de bloedtest dat ik een tekort aan Vitamine D had en daar kun je heel veel vage klachten van krijgen. Maar alleen een tekort aan Vitamine D was niet de reden van mijn klachten en na nog een aantal bezoekjes aan de huisarts kwam toch echt De man met de hamer om de hoek kijken; vluchten voor het probleem had geen zin meer. Ik meldde me ziek op mijn werk en had destijds nooit verwacht dat ik er zo lang mee rond zou lopen. Herstellen van een Burn Out is zo simpel nog niet!

Accepteren en werken aan het herstel van een Burn Out.

Het enige wat echt helpt om te herstellen van een Burn Out, is de situatie accepteren. Laat dat nou net een van de moeilijkste taken zijn; mijn hoofd wilde alles zo graag doen, maar mijn lichaam wilde absoluut niet meewerken. Ergens heel mooi dat je lichaam zo’n ‘waarschuwingssysteem’ heeft, maar ik baalde er elke keer weer enorm van. Toen ik had eenmaal geaccepteerd had, kon ik ook pas daadwerkelijk gaan werken aan mijn herstel.

Pas vanaf dat moment stond mijn hoofd er naar om verder te kijken dan ‘mijn dagelijkse drukke leventje’. Ik besloot voor mezelf dat ik weer fit wilde worden. Ik pakte het sporten weer een beetje op, begon met een #echtinbalans-programma, ging naar mijn voeding kijken (want de gezonde levensstijl was enorm verslodderd) en ging op zoek naar andere hulpmiddelen om me fitter te maken. Een van die stappen was onder andere het aanvullen van de juiste Vitaminen en Mineralen. In kleine stapjes ga ik nu eindelijk vooruit; maar geloof me.. Kleine stapjes brengen grote dingen!

Welke vitaminen en mineralen gebruik ik?

Ik ging me verdiepen in de klachten die maar bleven, ondanks dat er ook al heel veel (Burn Out) klachten -zo goed als- weg zijn. Ik was nog behoorlijk snel moe, sliep vaak onrustig en had vooral heel veel kleine trillingen in mijn spieren. Je weet wel; dat je ooglid trilt en jij denkt dat de hele wereld dat ziet. Maar dat gevoel ook in mijn bovenarm, onderbeen en andere plekken. Ik had totaal nog geen focus, kon me niet concentreren en voelde me de hele dag duf.

Ik besloot uiteindelijk om te kiezen voor supplementen van Orangefit, waar ik heel blij mee ben! Mijn Burn Out is nog niet over en de supplementen kunnen dat (helaas) niet oplossen; af en toe ben ik nog steeds moe en kan ik me niet eens concentreren op het zetten van een kop thee. Maar over het algemeen.. Voel ik me echt een stuk beter, fitter en energieker sinds ik de supplementen gebruik!

Vitamine D

Een tekort aan Vitamine D in de winterperiode is niet gek: zonlicht is de belangrijkste bron om Vitamine D te ontvangen. In de lente en zomer zijn we allemaal volop buiten te vinden, maar in de herfst en winter vinden we het heerlijk om binnen te zijn. Het liefste met een warme kop thee, een dekentje en weinig frisse lucht van buiten. 😉 Dat de waardes in mijn bloed dit aangaven in het begin van de Burn Out is natuurlijk geen verrassing. Aangezien het voorjaar er aan kwam, heb ik destijds niks aangevuld met supplementen. Maar om het de komende maanden te voorkomen ga ik het in de herfst en winter wel weer slikken. Daarvoor gebruik ik de Vitamine D3 van Orangefit, die wordt gehaald uit mossen!

Magnesium

Door me te verdiepen in verschillende supplementen kwam ik al snel uit bij Magnesium. Zeker voor mensen met een Burn Out of stress in het algemeen is Magnesium een fijn supplement om te gebruiken. Stress kan voor een behoorlijk Magnesium-tekort zorgen. Een Magnesium-supplement helpt er onder andere voor dat je spieren meer ontspannen en het draagt bij aan een mentale balans. Ik gebruik nu de Magnesium van Orangefit en merk veel verschil! Waar ik eerst vijf dagen enorme spierpijn had na het sporten (ja echt), heb ik nu slechts 1 a 2 dagen gezonde spierpijn. De gekke trillingen in mijn ooglid en bovenbenen zijn weg en ik voel me wat rustiger in mijn hoofd. Magnesium zorgt dus onder andere voor een goede werking van de spieren, dus ook wanneer je vaak sport is Magnesium aan te raden! Magnesium kun je het beste slikken na het sporten of voor het slapengaan.

Omega 3

Ik ben ontzettend allergisch voor vis en krijg daardoor maar weinig Omega 3 binnen. Of eigenlijk vrijwel niet.. Omega 3 is onder andere heel belangrijk voor je hart, hersenen en ogen. Maar het gaat verder dan dat; het heeft ook veel invloed op je hormonen. Toevallig las ik onlangs het boek Herstel je hormonen in 10 stappen van Vivian Reijs, ik was toen al begonnen met het innemen van de Omega 3. Vivian schrijft in haar boek veel over Omega 3 en wat een tekort met je doet. Erg interessant.. Ik ben dus blij dat ik het nu gebruik!

Vitamine B12

Vitamine B12 heb ik ook in het keukenkastje staan.. Ik heb al weken (of eigenlijk maanden) het idee om minder vlees te eten, zo’n maximaal 2 keer per week. Op de een of andere manier komt het er maar niet van, het komt er eigenlijk op neer dat ik er nog de tijd niet voor neem. Ik wil me er eerst goed in verdiepen, zodat ik wel de juiste voedingsstoffen binnen blijf krijgen. Aangezien Vitamine B12 alleen te verkrijgen is uit dierlijke producten, is het echt aan te raden om Vitamine B12 te gebruiken als je vegetarisch eet. Dit ga ik de komende periode dus doen!

Gebruik jij supplementen?

Ik ben benieuwd of mijn volgers ook supplementen gebruiken? Op Instagram deed ik een korte poll en daar wilden heel veel volgers er meer over weten. Bij Orangefit vind je nu een handige keuzehulp op hun website, handig voor iedereen die twijfelt of supplementen nodig zijn. 🙂

 

supplementen Orangefit - Maudgeniet.nl

No Comments
Leave a Reply