Genieten

Mijn sportavontuur: een jaar later..

  • By
  • 27 oktober 2018
  • Sticky
Sportavontuur - Maudgeniet.nl

Afgelopen week was het alweer een jaar geleden dat ik begon aan mijn sportavontuur bij HELD. Nooit had ik verwacht dat ik het sporten weer zou oppakken of sterker nog.. Dat ik sporten weer leuk zou gaan vinden! Ondertussen ben ik dus alweer een jaar lang bezig en het lijkt me leuk om een update met jullie te delen. Hoe vind ik het om te sporten? Hoe gaat het met mijn doelen? Personal training of trainen in een groepje? Ik vertel je er over!

Van ontzwangerende zeekoe tot fitmom

Na de zwangerschap van Saar wilde ik eigenlijk wel weer graag Back in shape zijn. Ik weet het.. Ik mocht niet klagen en de term ‘zeekoe’ past misschien niet bij mij. Maar zo voelde ik me wel een klein beetje en het staat natuurlijk ook gewoon leuk. 😉 Ik was niet dik, ik had niet veel te veel vet en ik had zeker geen ‘zwaar’gewicht, maar toch voelde ik me niet prettig. Alles was niet meer zo strak en ik vond dat daar wel wat resultaat te behalen zou vallen. Ik ging 12 weken lang sporten met een Personal Trainer van HELD. Wauw, wat een luxe! Tijdens mijn eerste meting stelden we een doel. Hoewel mijn vetpercentage niet veel te hoog was, was het wel íets aan de hogere kant. Daarnaast wilde ik graag meer spieren opbouwen.

De eerste meting:
  • Ik woog 58,9 kg.
  • Ik had 31,6% vet. Dit kwam zelfs neer op 18,6 kg!
  • Ik had 38,2 kg aan spieren. Onder het nulpunt, oeps!
  • Mijn metabolische leeftijd was 30 jaar; en dat terwijl ik destijds 26 jaar was.
Sporten met een Personal Trainer

Die eerste 12 weken sportte ik een keer per week 1-op-1 met Mireille, mijn Personal Trainer. Daarnaast maakte zij voor iedere week nog een trainingsschema voor mij met oefeningen die ik ook nog een keer per week (zonder begeleiding) moest doen. De eerste trainingen vond ik zwaar! Ik had niet alleen een enorm slechte conditie, maar mijn spieren waren ook helemaal niks gewend. Een wall-sit of een plank hield ik bijvoorbeeld maar een paar seconden vol. Maar gelukkig kwam daar al snel verbetering in. Zeker toen we ook gingen kijken naar mijn voeding en hoe ik daar het een en ander in kon veranderen oftewel verbeteren.

In twaalf weken tijd hebben we gewerkt naar mijn doel om 5 kg vet te verliezen. Dit heb ik nét niet gehaald, maar ik had wel een heel mooi resultaat! In die paar weken ben ik maar liefst 11 jaar jonger geworden, verloor ik ruim 4 kg vet en 7 cm van mijn buik. En belangrijker nog.. Ik zit sindsdien veel beter in mijn vel en vind het sporten zelfs weer leuk! Daarnaast heb ik hier ook geleerd hoe ik de juiste keuzes kan maken als het om voeding gaat. Fijn! De uitgebreide update en resultaten kun je teruglezen in dit aritkel.

Sporten in een kleine groep

Na het traject met mijn Personal Trainer ben ik door gegaan met sporten. Mijn sportavontuur 2.0.. Helaas niet meer met een 1-op-1 met een Personal Trainer, maar wel heel leuk in een klein groepje onder begeleiding van een Personal Trainer. Op dit moment volg ik 1 a 2 keer per week een Small Group Training. De Small Group Training is een circuit-trainingen, afgewisseld met kracht- en conditietraining. We trainen in een klein groepje van maximaal 8 personen. Iedereen doet een een andere oefening en zo draaien we dan na een tijdje (30 sec. of 40 sec.) door naar devolgende oefening. Op deze manier ervaar je eigenlijk nog steeds de motivatie van een Personal Trainer, maar je bent toch gezellig bezig in een groepje. Ook voor deze trainingen word ik regelmatig gewogen, zodat ik steeds kan blijven werken aan mijn persoonlijke doel. En tijdens de Small Group Training is er ook ruimte voor persoonlijke oefeningen. Indien nodig worden de oefeningen aangepast naar jouw niveau of krijg je een andere oefening als dat nodig is. Een hele fijne manier van sporten. Persoonlijke begeleiding en aandacht terwijl je traint in een groep.

De laatste meting

Nu zijn we een jaar later en vind ik het echt heel erg leuk om te sporten. Ik voel me nu niet alleen een stuk fitter en energieker, het is ook een soort uitlaatklep geworden. Heeeel af en toe voel ik me een beetje een echte Fitmom. Ik ging zelfs sporten op vakantie! Tijdens mijn laatste meting (25 oktober 2018) had ik toch wel weer resultaten waar ik blij mee ben.

  • Ik weeg nu 55,7 kg.
  • Ik heb 24,8% vet. Dit komt neer op 13,8 kg.
  • Ik heb 39,8 kg spieren.
  • Mijn metabolische leeftijd is nu 17 jaar.

Maar eerlijk toegegeven.. Ik mis het 1-op-1 sporten met een Personal Trainer nog wel eens, want dat was toen een enorme stok achter de deur. De komende tijd wil ik mijn spiermassa opbouwen, maar ik weet gewoon dat ik regelmatig (te vaak?) zondig als het gaat om voeding.. Ik vind alles gewoon veel te lekker! 😉 Maar goed, dat weet ik van mezelf en het is vooral een kwestie van ‘een ruggengraat kweken’. Voorlopig blijf ik in ieder geval nog lekker sporten en genieten. Stiekem ben ik trots op mezelf. Dat ik het sporten leuk vind, dat ik iedere week ga (met uitzondering van een kleine zomerbreak) en dat ik ook andere mensen kan stimuleren om te sporten. Ben ik tóch een klein beetje een fitmom! 😉

Op naar een nieuw sport-jaar!

Disclaimer: Voor mij is dit een heel persoonlijk artikel en stiekem vind ik het een beetje ‘eng’ om dit te delen. Met dit artikel wil ik absoluut niet zeggen dat ik te dik ben of ongezond leef, want ik weet wel dat dat niet het geval is. Uiteraard wil ik ook zeker niemand kwetsen met dit artikel. Daarnaast zijn alle genoemde cijfers gebaseerd op mijn lichaam en dit is voor iedereen verschillend. Voor de een is 18 kg vet bijvoorbeeld juist gezond en voor de ander is dit wat aan de hoge of zelfs lage kant. Trek dan voor jezelf ook geen conclusies uit dit artikel!  

1 Comment
  • nicole orriens

    Wauw, je bent flink wat vet kwijtgeraakt als ik dat zo zie zeg. Goed gedaan!

Leave a Reply