Genieten

Persoonlijk: mijn goede voornemens voor 2019..

  • By
  • 2 januari 2019
  • Sticky
WE Fashion / Maudgeniet.nl

Oké, dit artikel is misschien zo cliché, want eigenlijk doe ik helemaal niet aan goede voornemens! Sterker nog.. Ik vind dat ieder moment een goed moment is om dingen te veranderen, daar hoeft het dus echt geen nieuw jaar voor te worden. Maar toch heb ik dit jaar een aantal goede voornemens; niet dat ik me daar heel strikt aan moet houden van mezelf, maar ik wil toch een paar doelen stellen.

Wat ga ik doen met Maudgeniet.nl?

Het jaar 2018 was geweldig! Maar eerlijk is eerlijk: soms was het ook echt gekkenwerk en alle ballen hoog houden vond ik soms dan ook best moeilijk. Zeker toen de vele gebroken nachten van Saar daar nog eens bij kwamen, was mijn energie echt helemaal op. Ik besloot om te kiezen voor mezelf en mijn gezin en daaruit kwam de conclusie om tijdelijk minder te gaan bloggen. En geloof me.. Die drempel was voor mij hoog! Maar achteraf heeft het me vooral even heel goed gedaan.

Het was oprecht even fijn om niet meer de hele tijd na te denken over de blogs die ik nog ‘moet’ plaatsen, de foto’s die ik nog ‘moet’ maken en er waren opeens avonden dat ik, na een veel te lange dag, niet meer achter een beeldscherm hoefde te zitten. Maar die blogpauze heeft er ook voor gezorgd dat ik het allemaal even niet meer wist. Hoe blijf ik Maudgeniet.nl de komende jaren vormgeven? Wil ik de focus nog wel voor 99% op de kindjes leggen of toch weer terug naar mezelf, naar de dingen waar ík van geniet? Heel eerlijk? Ik weet het nog even niet. Wel weet ik dat ik mezelf niet meer wil pushen om wekelijks een x aantal artikelen online te zetten. Uiteraard blijf ik natuurlijk nog blogs schrijven, want dat vind ik uiteindelijk veel te leuk om te doen!

Purpuz Planner / Maudgeniet.nl

1. Beter plannen en minder ‘moeten’ van mezelf

Ik kan wel zeggen dat ik een echte planner ben. Overal heb ik notitieboekjes en to do lijstjes liggen, af en toe plak ik zelfs post-its op de muur in de keuken! Soms ben ik zó bang dat ik iets belangrijks vergeet en ik ben gek op overzicht, dus dan zijn die vele notitieboekjes wel weer handig. Het ene notitieboekje is voor recepten, het andere voor mijn blog, weer een andere voor ideeën in en om ons huis en zo kan ik nog zo’n 12 andere boekjes opnoemen. Vreselijk eigenlijk!

En ondanks dat het vele plannen altijd strak gebeurde en er bijna nooit iets mis ging met de planning, liep ik mezelf in 2018 toch regelmatig voorbij. En dat is juist iets wat ik wil voorkomen in 2019! Eerder had ik altijd een digitale agenda, op mijn iPhone – lekker makkelijk. Maar daardoor heb ik net niet genoeg overzicht. In 2019 ga ik de Purpuz Planner* proberen, een agenda/planner die de dagen van de maand op verschillende manieren laat zien. Waardoor ik er mee kan werken op een manier die voor mij prettig werkt. De Purpuz Planner heeft ook ruimte voor bucketlisten en inspirerende quotes, maar bijvoorbeeld ook voor persoonlijke doelen en creatieve ruimte. Daarnaast is er ook ruimte voor mijn energiebalans en dagreflectie, eigenlijk iets wat heel mooi aansluit bij de holistische therapie die ik heb via Praktijk Natuurlijk Inzicht.

Kortom: ik wil niet meer elke avond afspraken hebben staan of achter mijn MacBook kruipen, ik wil zelfs meerdere avond in de week niks doen en lekker op de bank hangen. Ik ben er van overtuigd dat dit me een stuk meer rust gaat geven. Daarnaast moet ik echt leren om minder streng te zijn voor mezelf. Lukt iets niet of gaat het anders dan ik van te voren had gedacht? Jammer dan! (Succes Maud, succes!!)

 

2. Meer tijd nemen om écht lekker te koken

De laatste maanden heb ik diverse recepten gedeeld op mijn blog en dit vond ik zó leuk om te doen. Iets lekkers verzinnen, het ook echt zo lekker proberen te maken, de gerechten fotograferen en vervolgens lekker smullen met ons gezin! Nu in de wintermaanden lijkt het een beetje Mission Impossible om de foto’s mooi te fotograferen (Crappy Light Season!), maar ik wil hier wel meer mee gaan doen. Lekkere recepten delen is altijd leuk, maar er thuis met z’n allen van smullen is nog leuker!

Onlangs kocht ik zelf een erg leuk boek van Donna Hays met allemaal recepten voor het hele gezin. Van ontbijt tot lunch en diner tot snacks en nog meer lekkers, allemaal met het idee dat het voedzaam en gezond moet zijn. Ik ben heel benieuwd naar het boek en de recepten, maar grote kans dat ik deze nog eens ga reviewen op Maudgeniet.nl.

3. Vaker naar buiten en minder beeldschermen

Een jaar geleden kon ik de hele dag achter een beeldscherm zitten: ik ging van mijn iPhone naar mijn MacBook, om vervolgens van iPad naar televisie te gaan. Nu lukt me dat echt niet meer en wil ik juist steeds vaker en langer naar buiten: buiten koken, een stuk wandelen of gewoon lekker buiten spelen met de kindjes.. Ik kan er enorm van genieten! Het liefste wil ik zelfs ergens buiten af wonen, op een mooi boerderijtje met heel veel groen om ons heen.. Maar daarvoor moet ik eerst een of andere loterij winnen. 😉 Tot die tijd kan ik misschien wel bezig gaan met een moestuin!

Speelbos in Nijverdal / Maudgeniet.nl

4. Meer structuur met eten en sporten

Oh ja hoor; een prachtig voornemen die de rest van Nederland ook allemaal heeft. Nee, maar echt! Dit is iets waar ik zo veel meer mee kan.. Toen ik nog 1 op 1 sportte met een Personal Trainer, had ik een veel betere balans in alles wat ik deed. Ik ging sporten wanneer we dat hadden afgesproken -en ik kwam er niet onderuit met rare smoesjes. Ik was veel strenger voor mezelf met de voeding en het snacken en mede daardoor zat ik echt een stuk beter in mijn vel. Ik wil dus sowieso weer twee avonden in de week gaan sporten; en dan ook écht gaan, zonder smoesjes of dubbele afspraken. Op mijn werk kreeg ik sportkleding (naar keuze) als kerstpakket; ik besloot om hardloopkleding aan te schaffen. Naast het sporten (wat vooral kracht is), wil ik dus ook écht mijn conditie gaan opbouwen.

Onlangs kreeg ik het boek #Fitmom*; een boek met allemaal Tips & Tricks om samen met je kindje (zowel baby als peuter of kleuter) weer helemaal fit te worden. Er staan heel veel leuke oefeningen in die je samen met je kindje kunt doen: gebruik bijvoorbeeld je baby als gewicht tijdens de oefeningen of ga juist samen met jouw peuter of kleuter de oefeningen doen. Daarnaast vind je ook diverse lekkere en gezonde gerechten in het boek staan. Fenne vindt het altijd razend interessant als ik ga sporten, dus ik wil gaan proberen om dit samen met haar op te bouwen, hihi.

 

Een goede en gezonde structuur voor het eten is voor mij ook altijd erg belangrijk en de laatste weken is dat een klein beetje verslodderd. Maar hier wil ik toch wel weer meer moeite voor gaan doen: minder brood (want altijd honger!), meer groente en meer variatie.. De kaasplankjes, zakken chips, repen chocolade en de vele wijntjes ga ik dus vast ontzettend missen! 😉

En voorlopig is dit meer dan genoeg!

En ik denk dat deze goede voornemens voorlopig meer dan genoeg zijn. Uiteraard zijn er nog meer dingen waar ik mee bezig wil gaan, omdat ik denk dat die dingen beter kunnen. Bijvoorbeeld stoppen met roken (ja, echt!), meer doen wat goed voelt voor mezelf, me minder druk maken om wat anderen vinden, etc. etc. Maar ik wil vooral niet teveel moeten, dus voorlopig houd ik het even bij deze goede voornemens. Ik denk dat ze allemaal zorgen voor meer rust en structuur; en vanuit daar kan ik dan wel weer verder bouwen!

Heb jij goede voornemens voor 2019? En zijn jouw goede voornemens allemaal net zo cliché als die van mij!? 😉 

 

*De Purpuz Planner en het boek #Fitmom heb ik gekregen. Ik ga geen samenwerkingen aan waar ik niet achter sta of die niet passen bij mij of Maudgeniet.nl.

1 Comment
  • Marcella

    Ik heb in 2018 de passion planner gebruikt, maar ik heb er toen eigenlijk te weinig mee gedaan. Voor 2019 heb ik een tijd getwijfeld, maar uiteindelijk besloten ok de passion planner toch weer te bestellen. Het formaat is dit jaar kleiner zodat ik hem makkelijker bij me kan houden. En ik schrijf er al veel in. Nu volhouden!

Leave a Reply