Genieten

Persoonlijk: Hoe ga ik weer fit worden na een Burn Out..

  • By
  • 2 juli 2019
  • Sticky
Maudgeniet.nl / Burn Out

De Burn Out.. Ik vond het altijd maar een vaag begrip en kon me er nauwelijks iets bij voorstellen. Ondertussen heb ik er zelf al een tijd mee te maken en denk ik er totaal anders over. Nooit gedacht dat het zo heftig kan zijn en ik ben er enorm van geschrokken. Ik ben nog láng niet waar ik wil zijn, maar ik wil wel weer heel graag fit worden. Hoe ga ik weer fit worden na een Burn Out?

Een Burn Out: de vreselijke man met de hamer..

Ondertussen zit ik alweer bijna vijf maanden thuis met een Burn Out. Dat De man met de hamer zo dichtbij zou komen, dat had ik niet verwacht en zag ik -ondanks alle signalen- totaal niet aankomen. Waar ik in de eerste weken nog dacht dat ik er niet veel van zou leren, denk ik daar nu toch wel anders over. De eerste weken (maanden!) zat ik in een enorme ontkenningsfase, had ik het gevoel dat ik er tegen moest vechten. Ik dacht alleen maar ‘Oh wat zonde van m’n tijd dit!’ en ‘Ik wil dit niet! Laat me weer werken en gewoon weer mijn normale leventje oppakken!’

De eerste weken was ik enorm boos en gefrustreerd. Mijn hoofd zat bomvol met chaos, ik wilde nog duizenden dingen doen en had het gevoel dat mijn leven stil stond.. Ik moest ‘rust nemen’, maar had geen idee hoe ik dat moest doen. Ik wilde alleen maar weer fit worden na een Burn Out! Mijn hoofd pikte álle prikkels op, waardoor ik de hele dag inspiratie had voor van alles en nog wat en ik uiteindelijk overal over bleef nadenken. Daarnaast vond ik ook echt dat het probleem in mijn lichaam zat en niet in mijn hoofd. Want ik wilde zó graag nog al die dingen doen: werken, thuis alles op rolletjes laten verlopen, vriendinnen blijven zien, sporten, leuke dingen doen met de kindjes..

Maar mijn lichaam gaf telkens aan dat al die dingen niet meer konden. Ik kreeg zo’n beetje chronische hoofdpijn, voelde me onrustig en opgefokt, kon huilen om niks en soms leek echt alles te veel. Ik kon bijna niks hebben en ik was zó moe: ik overleefde sommige dagen met koffie en lange middagdutjes. De vaatwasser uitpakken voelde vaak al te veel, iets met de meisjes ondernemen leek opeens wel een wereldreis en midden in de supermarkt kon ik in huilen uitbarsten. Puur en alleen omdat de prikkels vaak te veel waren. Ik kreeg zo vaak het gevoel dat ik nooit meer fit zou worden na een Burn Out. Het ergste van alles vond ik nog dat ik vaak te moe was om voor de kinderen te zorgen.

De Burn Out accepteren

Uiteraard ging ik regelmatig naar de psycholoog.. Die beste man bleef maar aangeven dat het zo belangrijk is om de Burn Out te accepteren, dat is de allereerste en belangrijkste stap naar een herstel. Ik wilde het zo graag accepteren, want ik wilde deze hele ellende helemaal niet. maar het ‘zomaar even accepteren’, dat lukte dus niet. Na bijna vijf maanden kan ik nu eindelijk zeggen dat ik de Burn Out geaccepteerd heb. Ik wil (en kan) er niet meer tegen vechten, ik wil er nu juist vóór vechten. Nogmaals: ik ben nog lang niet waar ik wil zijn.. Maar ik heb eindelijk het gevoel dat ik ooit de wereld weer aan kan.

Weer fit worden na een Burn Out

Nu de Burn Out eindelijk geaccepteerd is, geeft me dat veel meer rust. Ik kan me eindelijk gaan focussen op het herstel. Uiteraard gebeurt dat met vallen en opstaan, maar voor nu voelt dat oke. De laatste weken heb ik me veel verdiept in mentale rust: van mindfulness tot meditatie en van tekenen tot wandelen en yoga. Ik heb van alles geprobeerd om rust te vinden in mijn koppie en heb nu eindelijk het gevoel dat ik nu weet wat mij rust geeft en wat juist niet.

Ik wandel nu vrijwel iedere dag en de 10.000 stappen per dag wordt vrijwel elke dag behaald. Ook heb ik een weekje een Social Media Detox gedaan (wat een rust!), probeerde ik yoga en begon ik weer met tekenen. Soms teken ik gewoon random in mijn Bullet Journal, andere keren teken ik in het boek Creative Flow van Jocelyn de Kwant. Ik luister verschillende podcasts die me inspireren, heb veel verschillende boeken gelezen (van thrillers en romans tot zelfhulpboeken) en ik mediteer zelfs dagelijks met de Meditation Moments app!

Al die dingen.. In mijn ‘vorige drukke leventje’ had ik nooit verwacht dat ik het fijn zou vinden, dat het me zou helpen. Mediteren? Daar had ik echt het geduld en de concentratie niet voor! Maar met die app is het simpel om te doen en voelt het als een van de fijnste momentjes op een dag. Ook yoga leek totaal niet mijn ding, want eerder ging kickboksen mij nog niet hard en snel genoeg! Maar ook yoga vind ik nu enorm fijn om te doen! Mindfulness en tekenen.. Heerlijk rustgevend! Bij al deze ‘bezigheden’ hoef ik even niet na te denken en te piekeren en dat geeft vooral in mijn hoofd zo veel rust.

Weer beginnen met sporten na een Burn Out

Ik vond het altijd zo fijn om te sporten! Schreef ik in januari nog een blog over hoe ik mijn goede voornemens voor het sporten zou gaan volhouden, kwam ik een paar weken later in deze Burn Out terecht. Sporten wilde ik nog zo graag doen, maar ook hierbij gaf mijn lichaam aan dat het echt even niet meer kon. Dus in plaats van heel veel sporten, stopte ik er tijdelijk mee.. Wel beloofde ik mezelf om te blijven bewegen en dus liep ik regelmatig een uur (of langer) in het bos, door de wijk of waar dan ook. Vooral door veel te wandelen in het bos kreeg ik meer rust, zo fijn om in de natuur te zijn!

Na bijna vijf maanden voel ik me eindelijk weer wat beter. Ik ben nog steeds moe en heb nog weinig energie, maar ik ben niet meer zo ‘op’ en ‘leeg’ als dat ik was. En dus begin ik nu langzaam weer met het opbouwen van sporten, want ik heb eindelijk het gevoel dat daar weer ruimte voor is. Voor ij is het vooral de uitdaging om niet meteen te snel te gaan en te veel van mezelf te vragen… Voor nu ben ik begonnen met hardlopen en doe ik af en toe een aantal kracht-oefeningen (met eigen eigen lichaamsgewicht) in huis. Voor nu voelt dat goed! Maar er is nog een lange weg te gaan…

To be continued….

Alles wat in dit artikel wordt beschreven is op basis van mijn eigen ervaringen. Ik wil hier geen mensen mee veroordelen en zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Dit is puur en alleen mijn eigen verhaal. 🙂

Weer fit worden na een Burn Out - Maudgeniet.nl

3 Comments
  • Marcella

    Wat knap dat jij de burn out hebt kunnen accepteren. Dat is een mooi begin naar herstel! Veel succes met alles lieverd! X

  • Mari

    Vooral niets overhaasten meid. Geef jouw body&mind de nodige tijd.
    Ik heb geen burn-out maar een zware depressie. In mijn streven naar herstel vraag ik soms teveel van mijn lichaam. Dan ga ik sporten om me beter te voelen, maar mijn lichaam wil nog niet mee waarna ik ziek val en dan weer plat lig zonder energie.
    Dat vind ik zo moeilijk, de evenwichtsoefening tussen rust en weer actief proberen zijn.
    Beterschap!

    • Maud

      Wat een ontzettend lieve reactie. Dankjewel Mari. Ik wens jou heel veel sterkte en beterschap met je herstel!

Leave a Reply