Genieten

Beginnen met hardlopen – mijn tips & tricks! | Ik wil weer fit worden!

  • By
  • 26 augustus 2019
  • Sticky
Beginnen met hardlopen - Maudgeniet.nl

Waar ik eerder redelijk fanatiek sportte, heeft de Burn Out dat leventje helemaal omgegooid. Ik kan me nauwelijks herinneren wanneer ik voor het laatst structureel iets aan sport heb gedaan. Ik probeerde af en toe thuis een training te doen en in al die maanden ben ik maximaal drie keer bij mijn fijne sportschool geweest. Het is niet dat ik het niet wilde, maar puur omdat het me niet lukte. Mijn energie was ver onder het nulpunt en de prikkels van de sportschool waren vaak veel te veel. Maar nu gaat het langzaam iets beter en ik wil zó graag weer fit worden na mijn Burn Out! Dus heb ik besloten dat ik langzaam ga beginnen met hardlopen..

Waarom beginnen met hardlopen?

Voor de Burn Out ging ik regelmatig sporten. Mijn conditie is nooit top geweest en de cardio oefeningen sloeg ik ook liever over, wel vond ik de krachttrainingen altijd heel erg leuk. Maar toch baalde ik altijd enorm van mijn slechte conditie, dus begon ik aan het begin van het jaar rustig met hardlopen.. En toen kwam ik opeens thuis te zitten en was mijn energie ver te zoeken; hardlopen wilde ik toen écht niet van mijn lichaam vragen. De vaatwasser uitpakken was vaak al te veel! Wel begon ik met rustig wandelen, achter ons huis is een heerlijk bos! Het wandelen zorgde ervoor dat mijn opgefokte gevoel rustiger werd en ik vond het heerlijk om in het bos te lopen. Ook in de kou en ook met regen liep ik daar regelmatig, zo fijn! Vrijwel dagelijks was ik daar te vinden en nog steeds loop ik er regelmatig.. Toen ik me langzaam weer wat beter ging voelen, wilde ik proberen om toch weer te gaan hardlopen.

Nieuwe hardloopschoenen getest!

Ik heb een zwak voor sportkleding en wat mij betreft heb ik daar nooit genoeg van. Het voelt ook meer een ‘extra stok achter de deur‘ voor mij, een beter excuus voor nieuwe sportkleding kan ik niet bedenken. 😉 Onlangs kreeg ik van Decathlon nieuwe schoenen en inmiddels heb ik deze uitgebreid getest. Ondanks dat het hardlopen mij nog niet snel genoeg gaat (tijdens een Burn Out blijft het ‘op en af’ gaan), heb ik ze toch al regelmatig gebruikt en wat ben ik er blij mee!

Als je wilt beginnen met hardlopen zijn hardloopschoenen heel belangrijk. Wanneer je gaat hardlopen op schoenen met te dunne zolen (algemene sportschoenen, sneakers, o.i.d.) worden de schokken niet genoeg geabsorbeerd. Dit gaat ongetwijfeld voor klachten in je gewrichten zorgen als je regelmatig blijft hardlopen.

Hardloopschoenen Kiprun KS Light van Decathlon
Ik heb de Kiprun KS Light getest en ik kreeg ze in het wit met groen. Nu  ben ik er nog heel zuinig op en maak ze steeds schoon na het lopen, want wit is toch wel een klein beetje besmettelijk. 😉 Maar het is het -wat mij betreft- helemaal waard, want de schoenen lopen heerlijk! Ze zijn ontzettend licht qua gewicht, ze hebben een dikke zool wat perfect is voor de stabiliteit en ze sluiten perfect aan om mijn voeten. Vaak krijg ik blaren als ik schoenen moet inlopen, maar met deze schoenen had ik nergens last van.

Beginnen met hardlopen - Maudgeniet.nl

Mijn tips & tricks om te beginnen met hardlopen

  • Rustig beginnen! Ongetwijfeld de belangrijkste tip: Zorg ervoor dat je rustig begint! Loop volgens een schema en begin niet ongetraind en/of niet opgewarmd meteen een heel eind te rennen. Wanneer je gaat hardlopen krijgt je lichaam behoorlijk veel schokken en het lichaam moet hier aan wennen.
  • Geef je lichaam genoeg rust! Ga niet meteen vijf dagen in de week hardlopen en ga zeker niet hardlopen met spierpijn. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen, dus zorg altijd minstens voor een of twee dagen rust voordat je weer gaat hardlopen.
  • Let op je ademhaling! Wanneer je gaat beginnen met hardlopen hoef je niet meteen snel te kunnen sprinten. Het is heel belangrijk om tijdens het hardlopen niet meteen te snel te willen gaan. Let daarbij goed op je ademhaling. Wanneer je tijdens het hardlopen nog goed kunt praten, heb je het perfecte tempo te pakken. Vanuit daar kun je dan gaan trainen naar een sneller tempo.
  • Doe een warming up! Loop niet meteen rennend je voordeur uit, maar warm je spieren eerst een beetje op. Rek en stretch je spieren op, ga eerste en stukje wandelen en begin dan eerst langzaam te hardlopen. Als je lichaam een beetje is opgewarmd kun je het tempo verhogen.
  • Doe ook een cooling down! Net als een warming up is ook een cooling down erg belangrijk. Als je klaar bent met hardlopen, wandel dan een stukje verder om weer rustig te worden en je hartslag te verlagen. Rek en stretch daarna nog een paar keer en dan kun je weer naar binnen. 🙂
  • Drink genoeg! Je hoeft niet per se tijdens het hardlopen veel te drinken, maar het is wel goed om zowel vóór als na het hardlopen voldoende te drinken. Tijdens het lopen (of rennen, whatever) verlies je veel vocht en het is belangrijk om het vocht in je lichaam op peil te houden. Dus drink voordat je gaat beginnen met hardlopen een of twee glazen water en als je thuis komt weer.
  • Let op je kleding. Behalve goede schoenen is het ook belangrijk om op je kleding te letten. Kleed je bij koud weer warm genoeg en zorg er met warm weer voor dat je genoeg kunt afkoelen. Loop je ‘s avonds in het donker? Denk dan ook aan verlichting, zodat je zichtbaar bent! Neem ook een kijkje in de hardloopwinkel!

Extra tip! Decathlon heeft een gratis app (Decathlon coach) waar veel verschillende schema’s in staan. Ik gebruik deze zelf ook en probeer op die manier regelmatig te lopen. Daarnaast heb ik daar een doel ingesteld (5 kilometer) en is het voor mij een extra stok achter de deur. Je krijgt een melding op je telefoon wanneer er weer een training is gepland, fijn!

Wanneer ga jij beginnen met hardlopen?

Beginnen met hardlopen - Maudgeniet.nl

No Comments
Leave a Reply