Terug naar af: minder suikers eten!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de workshop ‘Verpakkingen lezen’ volgde. Ik kwam er toen achter dat ik een behoorlijke #loedermoeder was, hihi. Gezond eten (en dus weinig suikers eten) vond ik voor Fenne heel belangrijk, maar voor mezelf was ik er helemaal niet druk mee. Na deze workshop besloot ik dus om gezonder te eten met een stuk minder suikers. En dat ging behoorlijk goed, totdat ik weer zwanger werd. Mijn hormonen zijn gek op zoetigheid! 😉

Lees ook: Vettt Workshop – Verpakkingen lezen

Vooral sinds ik met zwangerschapsverlof ging, is het gezonde (deels suikervrije) leven eventjes helemaal voorbij. Ik had geen vast etenspatroon meer en at wat ik wilde en wanneer ik het wilde. Fenne heeft nog wel een ritme qua eten en drinken, maar ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik haar wil ‘verwennen’ en regelmatig iets lekkers haal met en voor haar. Even een ijsje kopen bij de ijssalon, een koekje hier en gezellig samen een taartje eten. Dat wil ik echt graag weer veranderen!

Minder suikers eten

Masterclass ‘Suiker in controle’
Onlangs was ik aanwezig bij de eerste Masterclass ‘Suiker in controle’ van Right! Food. In principe weet ik heel goed waar ik op moet letten, maar tijdens deze masterclass werd ik weer even met m’n neus op de feiten gedrukt. En dat was ook wel even nodig! Ik besefte me weer heel goed wat (te veel) suiker met je kan doen en hier wil ik -na mijn zwangerschap en ‘herstel’- echt weer wat mee doen! Extra fijn is dat we tijdens de Masterclass een werkboek mee kregen naar huis. Hierin staan allemaal tips en opdrachten over hoe je binnen 6 weken minder suikers kunt eten. Na alle fijne tips van Kristy én het fijne werkboek ben ik er van overtuigd dat het me straks wel weer gaat lukken. Hihi. Sterker nog: tijdens mijn kraamweek kreeg ik vrijwel alleen maar gezond eten van onze kraamverzorgster en ik miste het zoete eten bijna niet!

Tips om minder suikers te eten:

  • Beperk de suikers in het drinken. Geef je kindje vaker water of thee in plaats van ranja of sap. Voor de mama’s onder ons: gebruik zelf geen suiker meer in jouw kopje koffie of thee.
  • Eet geen voeding uit pakjes. In een pot pastasaus zitten al snel 6 suikerklontjes! Door het avondeten zelf vers te bereiden, ontloop je al behoorlijk wat suikers. De smaak is uiteindelijk veel beter en het kost je echt niet veel meer tijd.
  • Neem vaker een stukje groente of fruit als tussendoortje, in plaats van koekjes en snoepjes. Ook een handje noten is een heerlijke snack!
  • Lees de verpakkingen! Veel producten lijken gezond, maar zitten volgestopt met verborgen suikers. Lees dus altijd goed de verpakkingen: woorden die eindigen op -ose (bv. glucose, lactose, fructose), siroop, stroop, nectar of honing bevatten ook allemaal geraffineerde suikers. Daarnaast let ik altijd op de volgorde van de ingrediënten op de verpakking.
  • Wees niet te streng en hanteer de 80/20-regel, zowel voor jezelf als voor je kindje!

 

Sharing is caring!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

2 thoughts on “Terug naar af: minder suikers eten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge